8 basisregels voor een betere bedrijfsstrategie
Streef je als bedrijfsleider naar een zaak die waarde creëert voor je klanten, jezelf en je medewerkers? Dan ligt de sleutel hiervoor ongetwijfeld in de combinatie van financieel en strategisch inzicht in jouw onderneming. Vincent van STRAIO geeft je 8 basisregels mee zodat je al een heel eind op weg geraakt.
Financieel inzicht? Dan kom je automatisch uit op de jaarrekening van de onderneming. De essentie hiervan schuilt niet in het opstellen van de balans en resultatenrekening of in de fiscale optimalisatie van de winst. Dat is eerder de verantwoordelijkheid van jouw boekhouder. Het gaat vooral over de interpretatie van de cijfers en wat deze jou over het verleden én de toekomst vertellen.
Strategie? Dan kom je automatisch uit op essentiële vragen zoals: wat bied je aan, aan welke klanten, hoe doe je dat en waarom doe je dat? Vooral die laatste vraag is van fundamenteel belang voor een onderneming, omdat het antwoord een expressie is van datgene waarin je gelooft als organisatie en hoe je daarmee een unieke positie zal innemen in de markt.
In de praktijk blijkt dat weinig ondernemers een helder beeld hebben van hun financiële status en hoe zij zich onderscheiden van hun concurrenten. Ze gaan vaak uit van hun eigen perceptie, hoewel een beknopte financiële analyse en een open gesprek met voormalige, huidige en potentiële klanten heel wat meer kennis zou opleveren over henzelf en hun sectorgenoten. Bovendien bestaat het gevaar successen uit het verleden proberen te herhalen. Wanneer dit besef ondersteund wordt door de vaststelling dat jouw concurrenten van vandaag niet de concurrenten van morgen zijn, wordt het gevaar des te duidelijker.
8 basisregels voor succes
Wij geven graag enkele basisregels mee die je toelaten om jouw inzichten aanzienlijk te verruimen en tegelijkertijd jouw kostbare tijd als bedrijfsleider niet te verkwisten.
1. Verlies je niet in detail
Je boekhouding omvat veel informatie, maar focus vooral op die zaken die écht een verschil maken voor je zaak. Cijfers groeperen helpt in die zin al enorm om zinvol te kunnen interpreteren.
2. Efficiëntie versus effectiviteit
Je kan binnen je zaak erg efficiënt bezig zijn door de zaken juist te doen. Dit kan al met beperkte middelen, maar als dit niet de juiste zaken zijn, dan ben je absurd bezig. Focus op effectiviteit.
3. Onderscheid je
Hoe kan je het verschil maken naar je klanten ten opzichte van je concurrenten, dit helder communiceren en hier dagelijks veel aandacht aan besteden?
4. Durf keuzes te maken
In het kader van strategie is 'niet kiezen' verliezen. Je moet 'nee' zeggen tegen opportuniteiten die op het eerste gezicht interessant lijken, maar jouw klanten en business op termijn niet dienen.
5. Stel jouw business in vraag
Hoe verdien je geld: wat is jouw businessmodel vandaag en zal dat er morgen nog hetzelfde uitzien? Benut je die opportuniteit niet, dan zullen de talloze start-ups dit wel in jouw plaats doen.
6. Sit and lean back
Je zaak operationeel leiden en dagelijks brandjes blussen vereist heel wat van je aandacht. Maar maak vooral ook tijd vrij om het geheel te overzien en om met de bovenstaande essentiële zaken bezig te zijn.
7. Gebruik extern advies
Vandaag gaat alles razendsnel, wat het bijzonder moeilijk maakt om mee te zijn met de huidige evoluties. Roep hiervoor de hulp in van externen of overweeg idealiter de oprichting van een raad van advies om je hierin bij te staan.
8. Maak een plan
Je kan je snel verliezen in de hoeveelheid aan informatie die er bestaat rond strategie. Zorg voor een stappenplan dat afgestemd is op je kmo om je stapsgewijs doorheen de financiële en strategische analyse van je zaak te loodsen.
Kortom, wanneer je bovenstaande regels in acht neemt, kom je al een heel eind om je zaak verder te laten groeien en ook in de toekomst op de kaart te zetten. En onthou vooral dat succes niet ontstaat door het volgen van paden, maar vooral door jouw eigen unieke pad te bewandelen en een spoor achter te laten.
Wil je begeleid worden op deze route to success?
STRAIO kan jou ondersteunen tijdens de strategische en financiële ontwikkeling van jouw bedrijf.
Lees meer over STRAIO en strategische ontwikkeling >
Lees meer over STRAIO en financiële ontwikkeling >